Friday, October 14, 2011

AlifBaTa

"When the student is ready, the teacher will."

Mika, kamu sudah bersedia untuk belajar Al-Quran?

Dari web islamic parenting ini aku belajar bahawa tidak mustahil untuk mengajarkan hafazan kepadan anak, malah bayi sekalipun, walaupun anda bukan dari latar belakang tahfiz. Islam tidaklah mewajibkan hafazan Quran, tetapi bukankah molek jika anak anda boleh mengenal Alif Ba Ta sebelum ABC? Menghafal surah sebelum dia menyanyi? Dan hafaz Al-Quran sejak kecil boleh menjadikan anak-anak bijak. Jadi jika anda seorang yang sangat concern tentang makanan minuman DHA dan segala macam produk untuk melahirkan dan membesarkan anak bijak, menghafaz al-Quran adalah jawapannya. Tidak pelikkah anda bagaimana pelajar sekolah agama boleh mendapat 16A dalam SPM? Bukankah itu bijak brilliant namanya?


Mummy sangat bersemangat ni. Mika ini adalah pencetus revolusi aku. Sekarang adalah masa mengaplikasi apa yang aku baca dan belajar dahulu. Sekarang masa untuk berpindah dari teori ke praktik.


Dari web islamic parenting aku copy and paste produk cadangan yang perlu dimilliki jika ingin mengajar anak mengikut sistem yg mereke rangka:

Jika anak belum mengenal huruf langsung
PERINGKAT 1
1. Flashcard2.
VCD Huruf Hijaiyah Siri 13.
VCD Al Furqan4.
VCD Kumpulan Ilham IQRA 15.
CD Audio Juzuk Amma Adik Ahmad Saud

PERINGKAT 2
Jika anak telah mengenal huruf asal dan serba sedikit huruf bertanda atas:
1. VCD Huruf Hijaiyah Siri 2
2. VCD Kumpulan Ilham IQRA 2
3. VCD Kumpulan IQRA 3
4. VCD Juzuk Amma Adik Ahmad Saud
5. Buku Set Al Furqandi
6. VCD Belajar Doa dan Islam bersama Kumpulan Nasyid Kanak-Kanak - Alwani
7. VCD Lagu Fonik Bahasa Inggeris Cory Cat
8. VCD Lagu Fonik Bahasa Malaysia Abu Ada Ayam


Silalah melayani web tersebut untuk baca peringkat seterusnya atau beli produk dan baca blog ini untuk memotivasikan anda. Alasan saya copy paste list ini adalah untuk rujukan sendiri :)

Aku bukanlah terkejar-kejar untuk membijakkan anak. Bagi aku bijak adalah subjektif Aku lebih mahu Mika itu bijak EQ nya. Emotional Intelligent. Bijak Empathy.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...