Friday, October 26, 2012

EidulAdha: Jangan jadi Penyembah Kubur

Syiah Rafidah

Sempena Aidiladha ini pasti ramai yang ingin menziarahi kubur, (walaupun menetapkan Hari Raya sebagai hari menziarah kubur ini bukanlah ajaran Rasullullah saw) maka eloklah diperingatkan tentang perbuatan-perbuatan haram dan amalan sunnah ketika menziarah kubur. Jauhkan perbuatan haram dikhuatiri syirik seperti penyembah kubur.  Di sini saya tidak lampirkan dalil sepertimana sepatutnya, ia lebih kepada  catatan saya ketika mendengar ceramah tidak lama dahulu. Sila kaji sendiri sumbernya insyallah banyak dalil-dalil shahih anda akan temui.
1.  Pemujaan dan memuliakan roh orang mati dengan keterlaluan adalah haram.
2. Menyeru orang mati boleh menjadi  syirik, walaupun orang mati itu alim ulama atau Nabi Muhammad saw. Cara menyeru adalah seperti berkata, “Ya Abdul Qadir Jailani,” (alim ulama), “Ya Rasullullah”. Kerana seruan adalah doa, dan doa adalah ibadah dan ibadah hanya untuk Allah. Jika kita menyeru kepada orang mati adalah seperti beribadah kepada selain Allah dan boleh jatuh kepada amalan syirik.
3.    Memohon doa kepada orang mati juga boleh membawa kepada syirik. Atau meminta kepada orang mati. Ada umat Islam yang pergi ke makam Rasullullah dan berdoa KEPADA Rasullullah supaya kurniakan zuriat dan lain-lain doa. Amalan ini adalah syirik. Ada yang ke kubur wali songo dan  kepada kubur/orang mati. Doa hanya kepada Allah tidak perlu ada perantaraan.  Amalan yang dibolehkan ialah meminta orang alim/ustaz  tolong doakan kita, tetapi orang itu mestilah hidup dan bukan sudah meninggal dunia.
Perbuatan seru jin atau malaikat atau perkara ghaib juga syirik. Contohnya bila hendak masuk hutan atau masuk kawasan yang menakutkan janganla berkata. “Datuk nenek anak cucu minta lalu,” atau memohon kepada Nabi Sulaiman seperti amalan yang diajarkan oleh orang tua dulu-dulu. Itu adalah perbuatan menyeru lam ghaib atau penunggu dan penunggu itu semua adalah jin. Serulah nama Allah, baca ayat Kursi dan 3Qul.
4.    Solat di kubur adalah dilarang. Solat mengadap kubur juga dilarang. (mengadap tanpa pembatas)Solat di dalam masjid yang mengadap kubur juga adalah dilarang, kecuali masjid itu dan kubur diasingkan/dibataskan dengan longkang/pagar/tembok.  
5.       Dilaknat dan diharamkan mendirikan masjid di kawasan kubur. Semakin menjadi ikutan umat Islam apabila pembesar mati, masjid dibina di kubur itu seperti yang berlaku di masjid di Melaka. Ini perbuatan haram dan dilaknat.
6.       Kenapa tidak boleh solat di kubur? Kerana ada rukuk dan sujud, kita hanya boleh rukuk dan sujud kepada Allah, bukan kepada kubur atau orang mati. Sembahyang mayat boleh dibuat dikubur kerana sembahyang mayat tidak ada rukuk dan sujud.  
7.   Jangan membuat binaan di atas kubur. Ini termasuk tembok, pagar, bumbung dan sebagaunya. Perbuatan menghiasi kubur juga diharamkan oleh Imam Syafie dan banyak nas dan dalil dari Imam lain. Sudah ada beberapa tempat menjadi amalan meletak mainan kanak-kanak untuk kubur bayi, ada yang membalut nisan dengan kain kuning, ada yang meletakkan payung, malah kipas. Amalan ini tidak diajarkan oleh Nabi saw.
8.   Orang mati apabila mati rohnya diangkat ke alam barzakh/langit. Dikubur hanya jasad/tubuh. Tidak perlu berlama-lama di kubur, atau berbual-bual dengan si mati. Kubur tempat mengingati mati sahaja.  Arwah ibu kita tak terkilan kalau kita tak melawat kuburnya, yang dia dambakan doa anak-anak, maka berdoalah setiap hati di mana sahaja.
9.       Tidak perlu Quran di kubur, atau membaca yassin di kubur. Pahala bacaan hanya dapat kepada pembaca. Orang mati tidak terima pahala, orang mati hanya terima 3 jenis pahala iaitu dari amalan yang soleh, sedekah amal jariah dan doa anak yang soleh. Amalan membaca Quran dan yassin kepada orang mati tidak pernah dilakukan oleh Rasullullah saw, tidak pernah dilakukan oleh para sahabat. Jika ia amalan itu baik dan dilakukan Rasullullah maka para sahabat akan berlumba-lumba untuk melakukannya.
10.   Penjelasan kenapa kubur Rasullullah saw di dalam masjid sedangkan Nabi saw melaknat dibina masjid di dalam kawasan kubur.
a.   Selepas Rasullullah saw wafat, baginda di kuburkan di biliknya, kerana semua Nabi dikuburkan di mana ia wafat.
b.    Kemudian ada seorang fasiq (fasiq ialah orang yang gemar melakukan dosa) bernama Al-Walid menggunakan kuasanya  untuk membesarkan masjid
c.    Dalam pembinaan membesarkan masjid maka rumah Rasullullah termasuk dalam ke dalam masjid
d.   Ketika itu para sahabat Nabi saw sudah ramai yang meninggal dunia kalau adapun sudah sangat tua, para ulama yang menegur perbuatan itu dipancung. Maka ulama dinasihatkan supaya tidak menegur Al-Walid.
e.   Maka kubur Rasullullah saw sehingga hari ini masih di dalam masjid kerana kerja-kerja ubahsuai akan menelan banyak belanja dan masjid itu dikunjungi setiap hari maka kerja-kerja ubahsuai semakin mustahil
f.     Maka walaupun kubur Rasullullah saw di dalam masjid ia tidak boleh dijadikan dalil untuk melakukan amalan itu kerana banyak sekali amaran Rasullullah malahan ketika baginda hidup tidak pernah dilakukannya. Sila rujuk fatwa imam Abdul Aziz bin Baz 
11. Nabi saw menuntut untuk memberi salam kepada ahli kubur, ziarah sekitar kubur, mengingati mati dan mendokan ahli kubur, tidak lebih dari itu.
12.  Wanita boleh menziarahi kubur tetapi tidak boleh selalu. Nabi melaknat wanita yang menjadikan ziarah kubur sebagai rutin (sering berkunjung ke kubur)
13.  Tidak boleh menetapkan rutin  untuk menziarah kubur, iaitu contohnya ke kubur setiap kali Hari Raya, setiap kali hari Jumaat.
14.   Apabila di kubur bukalah kasut atau selipar. (Jika hujan becak mungkin dibenarkan?)
Rasulullah s.a.w.  pernah melihat seorang lelaki yang berjalan di antara kubur dengan memakai sepasang kasut, lalu baginda menegurnya: “Wahai pemilik kasut al-Sibtiyyah! Celakalah engkau! Lemparkanlah kasut al-Sibtiyyah engkau itu.” Maka lelaki itu menoleh lalu tatkala mengenali yang menegur itu ialah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, dia membuka kedua-dua kasutnya itu dan melemparnya.” (Hadis riwayat Imam Abu Dawud).
15.   Dibolehkan menitis air mata kerana sedih tetapi diharamkan meraung-raung seperti dalam drama tv.
16.   Dilarang memijak kubur atau duduk di atas kubur. Perbuatan ini selalu terjadi ketika pengebumian. Orang-ramai sesuka hati duduk dan memijak kubur.
“Sungguh, jika seseorang kalian duduk di atas bara api lalu ia membakar pakaiannya sehingga mengenai kulitnya lebih baik baginya dari dia duduk di atas kubur.” (Hadis riwayat Imam Muslim)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...